Vuosi 2016 paketissa – kohokohdat!

JIT-miehen ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi on nyt paketissa ja mikä vuosi se onkaan ollut! Kaksi blogin kannalta keskeistä lakipakettia – tietosuojasetus ja hankintalaki saivat siunauksen – hankintalaki tosin aivan kalkkiviivoilla. JIT-miehen päälaskentapaikalla ei olla vielä ehditty tutustua täysin juuri hyväksyttyyn ja vuoden alussa voimaan tulevaan hankintalakiin, mutta tästäkin kyllä raportoidaan jossakin vaiheessa.

Lakimaailma top 3:

  1. Juridisesti omasta mielestäni vuoden “kovin” uutinen oli vuoden lopulla “ilmi” tullut lainsäädäntöhankkeiden surkea valmistelutaso. Monelle juristille asia ei tullut yllätyksenä. Monissa viime aikoina voimaan tulleissa laeissa on ollut valuvikoja ja hämmästyttäviä epäloogisuuksia jotka eivät ole olleet selitettävissä muuten kuin valmistelevan ministerin osaamattomuudella. Vaikka kuulostankin vanhahtavalta niin kun oikeusministerinä ei ole juristi, ei voi odottaa kovinkaan suurta tasoa laeilta. Monia lakeja on vedetty pois eduskunnastakin. Virkamiesten vika ei lakien huono vamistelutaso omasta mielestäni ole – kun katsoo aiempaa lainsäädäntötyötä jälki on ollut ammattimaisen hyvää ja oman kokemukseni mukaan ministeriöissä on asioihin erittäin syvästi ja ammattitaitoisesti perehtynyttä ammattikuntaa. Kysymys on työnjohdollisesta asiasta ja painostuksesta, johon virkamies ei voi loppujen lopuksi vaikuttaa. On vain tehtävä niinkuin käsketään.
  2. Tietosuoja-asetus. Hankintalakimiehet voivat olla eri mieltä, mutta mielestäni tietosuoja-asetuksen voimaantulo on yksi tämän vuoden historiallisimmista tapahtumista juridiikassa. Asetuksen vaikutus on käsittämättömän laaja, eikä sitä ole vielä kaikkialla täysin ymmärretty. Asetus on monella tavalla uraauurtava, mutta samalla “koonti” jo pitkään tuomioistuimien oikeuskäytännössä syntyneistä periaatteista. Asetuksen vaikutusta on vaikea hahmottaa, mutta tässä yksi: kansainvälisen tietosuoja-ammattilaisten yhdistys IAPP arvioi, että tietosuoja-asetuksen vuoksi tarvitaan 75000 uutta tietosuojavastaavaa seuraavan kahden vuoden aikana.
  3. Hankintalaki, tietenkin! Hankintalain voimaantulo oli pitkä prosessi: lain piti alunperin olla voimassa jo huhtikuussa mutta toisin kävi. Hankintadirektiivi tuli voimaan ja jouduttiin elämään “välitilassa” joka ei ollut kenenkään kannalta optimi tilanne. No nyt laki tulee sitten vuoden vaihteessa voimaan. Saas nähdä miten lain voimaantulo “avaa tulvaportit” niille patoutuneille hankinnoille, joita ei ole uskallettu toteuttaa viimeisen kahdeksan kuukauden aikana hankintadirektiivin vuoksi.

Mitähän vuosi 2017 tuo tullessaan? Sehän nähdään, mutta nyt: hyvää uutta vuotta!

Published by

Panu Pökkylä

Blogger, enterpeneur and a senior legal counsel at Nordea. Certified Information Privacy Professional / Europe (CIPP/E). I write in Finnish about technology and law, public procurement and privacy. All opinions are mine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s